Apen kraken noten efficiënter dan mensen

Alle dieren en ander nieuws kun je hier kwijt.

Berichtdoor Erwina » 02 feb 2010, 12:23

AMSTERDAM – Kapucijnapen in Brazilië hebben een techniek ontwikkeld waarmee ze palmnoten buitengewoon efficiënt kapot kunnen slaan. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers ontdekt.

De onderzoekers van de Universiteit van Georgia voorzagen een groep kapucijnapen van enkele palmnoten, een steen die als hamer kon worden gebruikt en een aanbeeld in de vorm van een boomstam.

De apen legde de palmnoot steeds op een kuiltje in de boomstam, pakten vervolgens de steen, tilden die boven hun hoofd en lieten hem met een harde klap op de noot neerkomen.

Het meest efficiënte dier slaagde erin om in 100 pogingen 15 palmnoten kapot te slaan. Een menselijke proefpersoon deed het met 16.1 noten per 100 pogingen ongeveer net zo goed. Maar de man had volgens de onderzoekers meer moeite om de noten op een strategische plek op de boomstam te plaatsen dan de apen.

Kuiltje
De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Animal Behaviour.

“De kapucijnapen plaatsten de noten op een effectievere plek op het aanbeeld, zodat het kraakwerk eenvoudiger werd”, verklaart hoofdonderzoeker Dorothy Fragaszy op Discovery News.

“De manier waarop deze apen noten kraken is een goed voorbeeld van een plastisch gedrag waarbij kosten en baten enorm variëren onder individuen en het jaren duurt voordat een bepaalde mate van efficiëntie wordt bereikt.”
© NU.nl/Dennis Rijnvis

:mrgreen: :mrgreen:
.:: Groetjes Erwina ::.

Afbeelding
Erwina
Site Admin
Site Admin

Re: Apen kraken noten efficiënter dan mensen

Berichtdoor brenda » 02 feb 2010, 14:36

:lach:

Ik vind t altijd wel grappig dit soort onderzoeken...

Ik roep wel es... Hebben die mensen niks beters te doen??????

Maar dan denk ik... nee... want als hun dit niet doen... Hebben wij niet zulk leuk leesvoer :mrgreen:
Afbeelding
brenda
Zwangere Forum Muts

Keer terug naar Dieren en ander nieuws